آموزش نرم افزار Arc info
GIS ( Geography Information System )
برای رفتن به ادامه مطلب و مطالعه ادامه مقاله بر روی تیتر مطلب کلیک کنید
نرم افزار Arc info
نرم افزار Arc info یکی از قوی ترین نرم افزار های GIS می باشد .
برای کارهای GIS معمولاً از نرم افزار Arc view استفاده می نمایند اما این نرم افزار قابلیت ویرایش اطلاعات مکانی و ایجاد توپولوژی را ندارد. ولی نرم افزار Arc info این قابلیت را دارا می باشد . لازم به ذکر است موتور اصلی Arc info بیشتر بر اساس دستورات dos عمل می کند یعنی دستوراتی که اعمال می کنیم باید تایپ شود .
Arc info محصول شرکت ESRI می باشد از محصولات دیگر این شرکت نرم افزاری می توان به Arc view , Smal word , Spans , Autodesk map اشاره کرذ.
GIS : مجموعه ای از سخت افزار ، نرم افزار و نیروی انسانی متخصص می باشد. GIS اطلاعات را در یک سیستم مناسب ذخیره کرده و بازخورد می دهد .
GIS می تواند از پایگاههای داده مانند Oracle , Access , Excel و … استفاده نماید . این اطلاعات به دو دسته تقسیم می گردد :
۱- اطلاعات مکانی ( هندسی ) Spatial Data
۲- توصیفی Attribute Data
بین اطلاعات توصیفی و مکانی یک ارتباط یک به یک وجود دارد . یعنی به ازای هر شیء یک اطلاعات توصیفی مختص به آن شیء وجود دارد .
هر سیستمی باید یک مدیریت کننده داشته باشد ، Data base یا پایگاه اطلاعات ، یا بانک اطلاعات مدیریت اطلاعات را در GIS بر عهده دارد . برای اینکه آنالیز بهتری داشته باشیم این پایگاه اطلاعاتی را طبقه بندی می کنیم .
اطلاعات مکانی معمولاً به سه دسته تقسیم بندی می شوند :
۱- اطلاعات نقطه ای Point
۲- اطلاعات خطی Line ( مثل جاده ، رودخانه ، خط القعر ها ، خط الراسها ، مرز پلی گون ها و..)
۳- اطلاعات چند ضلعی Polygon
( در نرم افزار Arc info اصطلاحاً به اطلاعات توصیفی ، Annotation می گویند .
ما برای نمایش عوارضی مانند چاه ، قله ، نقطه ارتفاعی ، تقاطع ها و… از اطلاعات نقطه ای استفاده می نمائیم .
در اطلاعات چند ضلعی ما اطلاعات مربوط به یک سطح را بر داشت می کنیم برای مثال می توان به انواع کاربری ها ، محدوده شهر ها ، دریاچه ها ، اقیانوسها و … که بیشتر برای واحد های همگن نقشه های موضوعی (Thematic map) بکار می رود اشاره نمود .
قابلیت مهمی که در GIS وجود دارد امکان تجزیه و تحلیل و ذخیره سازی و مدلسازی اطلاعات می باشد که در واقع این نرم افزار ابزاری است برای برنامه ریزی و تقسیم نیرو .
آمایش سرزمین :
نحوه بهره برداری از سرزمین که ما مشخص می کنیم که در هر بخش از سرزمین ما چه نوع امکانات و کاربری هایی باید احداث کنیم که این عمل با توجه به قابلیتهای آن منطقه و امکانات موجود انجام می گیرد .که ابزار مهم و قابل اتکا برای این امر GIS است . اگر آمایش زمین درست انجام شود بر اساس سیاستهای توسعه ای منطقه سرمایه گزاری خواهد شد.
ویژگی که یک سیستم GIS دارد این است که تمام اطلاعات مربوط به یک نوع کاربری را مورد آنالیز قرار می دهد .
با استفاده از آنالیز اطلاعات توسط ابزار GIS تصمیم گیری اخذ می گردد .
قابلیتها و توانایی های GIS :
– بازیابی اطلاعات : ( اینکه سیستم بتواند به ما بازخورد دهد یعنی اینکه سیستم بتواند به ما اطلاعات بدهد ) این بازیابی اطلاعات هم می تواند از نظر مکانی ( Location) باشد و هم از نظر شرایط ( Condition)
– روند یابی اطلاعات Trend ( تغیرات یک پدیده در یک زمان ) اگر تغییرات در یک فاصله زمانی کوتاه صورت گرفته باشد اصطلاحاً به آن monitoring یا پایش گفته می شود . اگز این اطلاعات به روز باشد اصطلاحاً به آن GIS پویا ( Dynamic) گویند . لازم به ذکر است تلفیق اطلاعات GIS و GPS به عنوان یک سیستم GIS پویا در نظر گرفته می شود چرا که با این تلفیق می توان یک عارضه را بر روی لایه های GIS ایجاد نمود و لحظه به لحظه موقعیت این عارضه را روی لایه ها به هنگام کرد.
– به اشتراک گذاری اطلاعات :
خروجی اطلاعات GIS می تواند ورودی نرم افزار های دیگر باشد .
– استخراج الگو :
که با استفاده از اطلاعات موجود در مورد پدیده ها می تواند الگوی مناسب در رخداد یک پدیده را پیدا کند.
– مدل سازی اطلاعات modeling
با استفاده از اطلاعات موجود فاکتور های مناسب برای پدیده های موجود را پیدا کرده و مدل سازی کنیم که در مباحث برنامه ریزی شهری بحث مدل سازی کاربرد فراوانی دارد . سیستم GIS بر اساس مدلهایی که در شهر سازی وجود دارد می تواند مدل سازی کند .
در بحث مدل سازی ، مبحث شبیه سازی ( simulation ) هم مطرح است که برای پیش بینی یک پدیده در اثر عوامل خاص در آینده می باشد .
– به روز کردن اطلاعات ( امکان به روز کردن اطلاعات به سادگی انجام می شود . )
اطلاعات توصیفی در جداولی ذخیره می شوند که اصطلاحاً به این جداول در Arc info ، FATیا ( Feature Attribute Table) می گویند که این جداول بر اساس نوع عارضه سه نام مختلف دارند:
۱- PAT Point Attribute Table
۲- AAT Arc Attribute Table
۳- PAT Polygon Attribute Table
وقتی ما توپولوژی تولید می کنیم این جداول هم برای آن عارضه تولید می شوند .
در Arc info برای PAT حد اقل دو ستون وجود دارد :
Internal ID User ID
در Arc info برای AAT حد اقل هفت ستون وجود دارد :
Length R poly L poly To node F node Cover cover – ID
پارامتر های R poly و L poly بیانگر پلی گون های سمت راست و چپ یک خط است
F node بیانگر این است که خط از کجا و از کدام نقطه شروع می شود
To node بیانگر این است که نقطه انتهایی خط کدام است .
در Arc info برای PAT حد اقل چهار ستون وجود دارد :
perimeter Area Cover cover – ID
هنگامی که ما توپولوژی می سازیم خودش بصورت اتوماتیک user id می دهد علاوه بر این جدولهایی که در هنگان تولید توپولوژی ایجاد می کند دو جدول زیر را هم تولید می کند
Y Tic X Tic Tic – ID
این جدول محدوده نقشه مار را مشخص می کند :
Y max X max Y min X min BND – ID
یکی از ویژگی های مهم نرم افزار Arc info ایجاد توپولوژی است .
امکان شناسایی و ویرایش انواع خطاهایی که در نقشه هایی که از قبل تولید شده و دارای این خطا بودند و وارد سیستم Arc info شدند ، دومین قابلیت این نرم افزار است .
Tolerance :
پارامتری است که بر دقت و صحت مختصات ذخیره شده در یک coverage تأثیر دارد .
انواع تلورانس که در Arc info وجود دارد عبارتست از :
– Fuzzy Tolerance
– Dargle Tolerance
– Node match Tolerance
– Weed Tolerance
– RMS Tolerance ( tic registration خطای)
۱- خطای تلورانس فازی:Fuzzy Tolerance
کمترین فاصله بین مختصات کمان ها را نشان می دهد . هر گاه فاصله دو کمان ( دو node از یک کمان ) کمتر از این مقدار باشد این دو کمان با هم ادغام می شوند و موقعی این اتفاق می افتد که می خواهیم توپولوژی ایجاد کنیم .
۲- Dargle Tolerance :
مینیمم طول کمان آزاد را بیان می کند . هر گاه طول کمان آزادی از مقدار Tolerance کمتر باشد بطور اتوماتیک در موقع ایجاد توپولوژی آن کمان آزا د حذف می شود .
اگر مقدار over shooting کمتر از مقدار Tolerance باشد خود نرم افزار خطای over shooting را حذف می کند .
۳- Node match Tolerance :
کمترین فاصله بین مختصات گره ها را نشان می دهد . هر گاه هنگام رقومی کردن با دیجیتایزر فاصله بین دو گره از این مقدار کمتر باشد آن دو گره با هم ادغام می شود .
۴- Weed Tolerance :
کمترین فاصله بین دو نقطه vertex در هنگام رقومی کردن نقشه را تعیین می کند . اگر در حین رقومی کردن نقطه جدیدی وارد شود که فاصله آن با نقطه قبل کمتر از مقدار Tolerance تعیین شده باشد آن نقطه حذف می شود .
نکته : Vertex در داخل یک عارضه است اما node خودش یک عارضه است .
۵- RMS Tolerance ) خطای tic registration ):
مقدار خطایی که بصورت اتوماتیک که در هنگام ثبت مختصات نقاط کنترل TIC بر روی نقشه محاسبه می شود .
بخشهای مختلف Arc info : ( ماژولهای Arc info ):
– Arc Arc plot- Arc edit- overlay-
Table- Net work- Data conversion-
هسته اصلی نرم افزار Arc است که مدیریت قسمتهای مختلف را بر عهده می گیرد . رقومی کردن نقشه ها و ایجا توپولوژی در ماژول Arc این نرم افزار انجام می شود .
قسمت Arc edit برای ویرایش می باشد . این قسمت ویرایش گرافیکی برای ایجاد و به روز رسانی یک coverage را میسر می سازد .
Table :
برای ایجاد جداول توصیفی و ویرایش آن ها و انجام آنالیز بر روی اطلاعات توصیفی استفاده می شود .
Overlay :
برای هم پوشانی پلی گونها ، ایجاد بافر و … استفاده می شود .
Net work :
برای پیدا کردن بهترین مسیر ، ناحیه بندی ، آدرس یابی و عملیات نظیر آن بکار می رود .
Data conversion :
امکان تبدیل coverage به سایر فرمتها و بالعکس را در اختیار ما قرار می دهد .
( لازم به ذکر است که node را با دایره تو پر و vertex را با دایره تو خالی و dangle node را با مربع و pseudo node را با لوزی نمایش می دهیم .
اگر خط را بشکنیم ، pseudo node ایجاد می شود .
دستوراتی که برای ایجاد توپولوژی استفاده می شود :
۱- clean ۲- build
اول باید clean را اجرا کنیم سپس build را اجرا نمائیم .
[Arc] clean ……….
( اسامی لیست دستوراتی که در ماژول است در صفحه commands نشان می دهد )
دستورات clean و build در Arc info بدین صورت می باشند
[Arc] clean landuse landuse1 0.002 0.001 برای مثال
[Arc] build [cover] {poly / line / point}
بر اساس اینکه عارضه ما نقطه ای یا خطی یا پلی گونی است ایجاد توپولوژی (build) می کنیم .
دستور [Arc]help build توضیحات مربوط به دستور build را به ما می دهد .
سیستم مختصاتی که در این نرم افزار وجود دارد هم می تواند مختصات x,y باشد و هم طول و عرض جغرافیایی .
دستور Generate :
با استفاده از دستور Generate می توان مختصات نقاط مان را استخراج کرده و به نرم افزار معرفی نمائیم
[Arc ] Generate [cover] {sml file }
حال می خواهیم نقاط خود را در نرم افزار به نمایش گذاریم . فرض می کنیم یک سری نقاط داریم که هر کدام دارای مختصات xوy هستند
ابتدا مختصات نقاط را وارد محیط edit یا not pad ویا word padمی کنیم . البته باید مختصات را به شکل زیر وارد کنیم تا Arc info آن را بشناسد .
۱ ۱۰ ۱۰
۱ ۱۰ ۱۰
پس از وارد کردن مختصات فایل را با یک اسم و پسوند pnt ذخیره می کنیم .
حال می خواهیم این نقاط را به محیط Arc info فراخوانی کنیم .
[Arc ] Generate pcoor
input اسم فایل ساخته شده .pnt
Point
q (quite) با این دستور از این محیط خارج می شویم
حال می خواهیم خطوط ۱ و ۲ را ترسیم نمائیم . ابتدا مختصات نقاط را در محیط edit وارد کرده با پسوند lin ذخیره می کنیم .
۱۰
۶۰
۱۱۰
۱۰
۶۰
۱۱۰
۱
۲
۳
coverageی را مثلاً به اسم tak ایجاد می کنیم
[Arc ] Generate tak
input tak.lin
Lines
q
با این دستور می توانیم خطوط مورد نظر را بکشیم .
دستوراتی که برای ترسیم خط است برای پلی گون هم استفاده می شود .
Box . lbl
۱۰ ۱۰
۱۱۰ ۱۰
۱۱۰ ۱۱۰
۱۰ ۱۱۰
۱۰ ۱۰
Box . lin
۱ ۶۰ ۶۰
۱۰
۶۰
۱۱۰
۱۰
۶۰
۱۱۰
۱
۲
۳
۴
۵
حال می خواهیم فایل پلی گون را وارد نرم افزار نمائیم . هر پلیگون یک label دارد که با دستور point . lbl زده می شود .
اکنون می خواهیم پلی گون را بکشیم پس از دستور زیر استفاده می نمائیم :
[Arc ] Generate box
input box.lin
Lines
input box. Lbl
points
q
یک قابلیت مهم دیگری که نرم افزار Arc info دارد این است که می توان آن را به دستگاه دیجیتایزر وصل نمود و نقشه را digit کرد . قبل از استفاده از دستور digit باید صفحه دیجیتایزر با صفحه نرم افزار set شود .
[Arc ] con-dig
دستوری که برای digit کردن استفاده می شود عبارتست از :
[Arc] ADS [cover] {Tic/bnd/cover}
وقتی این دستور را اجرا می نمائیم منو های زیر ظاهر می شود :
۱- ADD Arcs ۲- Remove Arc
۳- Add label ۴- Remove lable
۵- Draw coverage ۶- Define window
۷- Add Tics ۸- Set option
۹- exit
Define window : در این پنجره می توان یک قسمت coverage را کوچک یا بزرگ کرد .
Set option : یک سری مشخصات هنگام digit کردن را می توانیم در این بخش تعریف کنیم که دارای چند بخش است .
۱- orient map ۲- edit distance
۳- sel many ۴- sel box
۵- snap distance ۶- split Arcs
۷- weed distance ۸- last delete
۹- exit ۱۰- stream mode
۱۱- point mod
Sel box : با موس بک box کشیده و عوارض را در آن انتخاب می کنیم .
edit distance : شعاع حساسیت موس برای انتخاب یک المان را مشخص می کند .
orient map : برای کالیبره کردن نقشه استفاده می شود ( مثلاً اگر نقشه دوران داشته باشد )
snap distance : حد اقل فاصله مجاز بین دو node است ( معمولاً بین ۱ تا ۲ میلیمتر در مقیاس نقشه )
weed distance : حد اقل فاصله بین دو نقطه (vertex ) متوالی
split Arcs : برای اینکه بتوانیم Arc را به چند قسمت بشکنیم از آن استفاده می کنیم .
stream mode : خودش نقطه می گیرد و حالت انحنا مانند دارد .
point mod : خودمان بطور دستی نقطه به نقطه عارضه را می سازیم .
برای نصب این نرم افزار باید کل فایل را روی درایو D کپی نموده و کل فایل را از حالت read only خارج نموده و تمامی فایلهای zip شده را باز نمائیم .
مراحل کاری جهت ایجاد coverage :
۱- آماده سازی نقشه ها برای رقومی سازی
۲- رقومی سازی داده ها
۳- کشف و رفع خطاهای مرحله رقومی سازی
۴- ایجاد توپولوژی برای coverage
۵- تعیین و تصحیح خطاهای توپولوژی
۶- ایجاد جداول اطلاعات توصیفی
۷- تعیین و تصحیح خطاهای مربوط به جدول اطلاعات توصیفی
آماده سازی نقشه ها برای رقومی سازی :
باعث می شود که بسیاری از خطاهای بعدی حذف گردد و مراحل بعدی از نظر صرف وقت و هزینه برای ویرایش کمتر خواهد بود .
رقومی سازی داده ها :
عمل تبدیل اطلاعات آنالوگ به اطلاعات رقومی صورت می گیرد در محیط ADS می توانیم عوارض نقطه ای ، خطی و پلیگونی را digit کنیم برای عوارض نقطه ای فقط از دستور build برای تولید توپولوژی استفاده می شود .
برای تولید برچسب داخل هر پلی گون می توانیم از دستور create labels استفاده کنیم .
یک ویژگی مهم Arc info کشف خطاها و رفع آنها است.
کشف و رفع و خطاهای مرحله رقومی سازی :
۱- از نقشه تولید شده یک plot تولید کرده و با نقشه اولی مقایسه کرده و اشتباهات آن را تشخیص و رفع کنیم . و یک سری خطاهای دیگر وجود دارد که باید آنها را رفع کرد که این خطاها عبارتست از :
– گره های آزاد dangle node
– شبه گره ها psucdo.node
برای دیدن شبه گره ها از دستور node error استفاده می کنیم .
اگر این شبه گره ها خطا باشد از دستوری به عنوان unsplit برای حذف گره ها استفاده می شود.
گره های آزاد : نمایانگر یک پلی گون ناقص بوده که بصورت رد شدگی یا نرسیدگی است .
Node error هم شبه گره ها را نشان می دهد و هم گره های آزاد را .
۲- coverage
برای ایجاد توپولوژی بر اساس نوع عارضه از دستور های clean و build استفاده می کنیم .
دستور clean یک تحلیل مختصاتی بر روی کمان ها انجام داده و تقاطع های جدید را محاسبه کرده ، کمانهای آزاد را حذف و گره های نزدیک را ادغام می کند .
– از دستور clean هرگز برای عوارض نقطه ای استفاده نمی شود
– اعمال tolerance در دستور clean باعث جابجایی در نقاط گره ها می شود .
باید خطاهای توپولوژی قبل از اجرای دستور build حذف شده باشند .
۳- تعیین و تصحیح خطاهای توپولوژیکی :
بعد از ایجاد توپولوژی دو خطا باقی می ماند :
۱- خطاهی داخل پلی گونها : یکی از پلی گونها بجای یک برچسب دوبرچسب داشته و بعضی ها ندارند.
۲- Label errors : با این دستور می توانیم این پلی گونها را شناسایی کنیم .
۴- ایجاد جداول اطلاعات توصیفی :
برای ایجاد از ماژول tables استفاده می شود که پس از اعمال توپولوژی و user ID می توانیم اطلاعات توصیفی را در جداول table وارد کنیم .
۵- تعیین و تصحیح خطاهای مربوط به جداول اطلاعات توصیفی :
در این مرحله کنترل کیفی صورت می گیرد و مقایسه اطلاعات ورودی از نظر کیفی مورد بررسی قرار می گیرد هر اطلاعات توصیفی به عارضه مربوطه متصل می گردد .
بعد از طی این مراحل می توانیم coverage خود را نمایش دهیم .
نکته : در هنگام معرفی نقاط کنترل باید دقت کرد . حتماً باید چک کنیم coverageمان توپولوژی داشته باشد که از دستور describe استفاده می کنند .
برای سازمان دهی بهتر اطلاعات از work space استفاده می کنیم .
برای تغییر اسم از دستور rename cov و cop cov استفاده می کنیم .
حتماً بعد از ایجاد تغییرات در coverage از دستور build و clean استفاده می شود
برای ایجاد ارتباط بین مختصات واقعی با مختصات رقومی از دستور Transform استفاده می کنیم .
Count : تعداد عوارض داخل یک coverage را به ما می دهد .
دستور describe توضیحاتی در مورد یک coverage لیست می کند .
دستور frequency : لیستی از کد های منحصر به فرد و فراوانی آنها را برای دسته خاص بدست می دهد . [Arc] project file
[Arc] project [file / cover] [input] [output]
در قسمت file مختصات نقاط را وارد کرده و تحت این پروژه به سیستم مختصات دیگر تبدیل کند .مثلاً مختصات x,y (UTM) را داریم و می خواهیم به طول و عرض جغرافیایی تبدیل کنیم . ( Desimal Degree DD ) طول و عرض جغرافیایی
عرض جغرافیایی
ثانیه دقیقه درجه
طول جغرافیایی
ثانیه دقیقه درجه
برای وارد کردن طول و عرض جغرافیایی در محیط edit باید اعداد که معرف درجه ، دقیقه و ثانیه می باشد به صورت زیر درج شود .
۱ ۳۰ ۲۰ ۱۰ ۵۶ ۴۰ ۳۰
سپس تحت یک نام و با پسوند geo ذخیره می کنیم
حال باید در همان محیط edit بک sml file بسازیم .
Geoutm . sml
Input
Projection Geographic
Units DMS
Datum WGS84
Parameters
Output
Projection UTM میخواهیم به UTM تبدیل کنیم
Units meters
Datum WGS84
Zone 39
Parameters
End
(این مراحل تبدیل سیستم اطلاعات جغرافیایی به UTM می باشد .)
بعضی از سیستم مختصاتها تمامی پارامترهای لازم را دارند اگر سیستم مختصاتی پارامتری را نداشته باشد خودمان می توانیم در سطر های بعدی معرفی کنیم . که باید شش پارامتر را معرفی نمائیم تا آن سیستم مختصات را بشناسد .
باید توجه داشته باشیم که تمامی فایهایی را که می سازیم با ید در شاخه C:/ temp باشد .
Arc edit :
این ماژول امکاناتی نظیر ویرایش ، حذف و اضافه کردن عوارض بصورت گرافیکی در coverage را در اختیار ما قرار میدهد و همچنین می توان علاوه بر edit اطلاعات هندسی اطلاعات توصیفی را هم ویرایش کنیم .
حال به نمونه ای از قابلیتها و دستوراتی که می توانیم در این محیط استفاده کنیم می پردازیم .
– تعیین نوع عارضه که می خواهیم ویرایش کنیم .
– انتخاب عارضه ای که می خواهیم مورد ویرایش قرار بگیرد .
– استفاده از دستورات ویرایشی مانند move , rotate و …
– دستوراتی که برای ویرایش Tic و label مورد استفاده قرار می گیرند . مانند arc , copy , delete , move و ….
– دستوراتی که برای ویرایش Arc استفاده می شود مانند add , copy , delete , move, split, unsplit
– همچنین می توانیم گره ها node را ویرایش کنیم مانند move , vertex , spline reshape و …
– می توان اطلاعات توصیفی را نیز ویرایش نمود مانند دستور های add , copy , delete move , rotate , joinو ….
شروع کار با Arc edit :
[Arc] arcedit
بعد از این مرحله باید محیط گرافیکی را تنظیم کنیم پس از دستور disp ۴ استفاده می کنیم . چهار خط اول را برای صفحه فرمان و بقیه برای نمایش گرافیکی اطلاعات می باشد .
در این محیط دو دستور draw و editبرای نمایش عوارض و ویرایش عوارض استفاده می کنند
Draw : در این مرحله برای نمایش عوارض مراحل زیر را می توانیم انجام دهیم .
با کمک دستور draw envierment نوع عوارضی را که می خواهیم نمایش اده شوند را انتخاب می کنیم . draw آن عوارض انتخاب شده را نمایش می دهد . در این محیط می توان بعضی از coverageهای دیگر را به صورت پس زمینه مشاهده کنیم که باید از دستور back coverage استفاده کنیم . با این دستور coverageهایی را که معرفی می کنیم بعنوان پس زمینه در نظر گرفته می شود . back coverage [cover]
حال اگر بخواهیم چه عوارضی از coverage انتخاب شود ( خطی ، نقطه ای و … ) از دستور زیر استفاده می کنیم . back envierment
برای اینکه یک coverage را جاری کنیم از دستور edit coverage [cover] استفاده می شود و برزای اینکه یک coverage را از محیط برداریم از دستور remove edit استفاده می کنیم .
برای اینکه یک coverage جدید تولید کنیم از دستور create coverage استفاده می کنیم .
برای مشخص کردن نوع عارضه ای که می خواهیم ویرایش کنیم از دستور زیر استفاده می کنیم :
: edit feature [Arc / node / point]
تلورانسهایی که در arc edit وجود دارد :
– weed tolerance
– snap distance
– grain tolerance
weed tolerance : مینیمم فاصله بین رئوسی که به کمان وصل می شود را تعیین می کند که اگر فاصله بین دو راس کمتر از مقدار تلورانس باشد دو راس با هم ادغام می شود . ( برای vertex بکار می رود )
snap distance : موقعی که می خواهیم یک گره را اضافه کنیم ( برای node ) است
grain tolerance : فاصله بین رئوس در روی کمانها و دایره را مشخص می کند برای ذخیره کردن اطلاعات از دستور save استفاده می کنند .
مراحل کاری در Arc edit :
[Arc] arcedit
: Disp 4
: edit coverage [cover]
: draw environment [all / …]
: edit feature [Arc / node ]
: snap type
از دستوراتی مانند select و copy و …. نیز برای انجام ویرایش های مختلف استفاده کرد. برای اینکه اطلاعات اطلاعات را از محیط cad وارد arc info کنیم از دستور زیر استفاده می کنیم . [Arc] dxf Arc
برای اینکه اطلاعات اطلاعات را از محیط Arc view وارد arc info کنیم از دستور زیر استفاده می کنیم [Arc] shape Arc
برای zoom کردن برای یک قسمت مشخص از دستور زیر استفاده می کنیم .
: mape zoom
: draw
و برای اینکه کل اطلاعات هندسی نمایش داده شود
: map def
: draw
بر ای اینکه محدوده ای را بصورت پنجره انتخابی zoom کنیم :
: mape ã
: draw
برای اضافه کردن یک vertex از دستور add استفاده می کنیم .
دستور get :
برای کپی کردن عوارض بین coverageها استفاده می شود یعنی عوارض را از یک coverageی که از قبل داریم را به coverage جاری کپی می کنیم البته علاوه بر اطلاعات همندسی ، فقط از اطلاعات توصیفی user id و مختصات نقاط را می آوریم و سایر اطلاعات توصیفی را نمی آورد .
: get coverage
: edit coverage s1 river 2
: ef arc
: get river 1
: save river 2
Put : برای کپی کردن از coverage جاری به coverage دیگری استفاده می شود . ولی از عوارض جاری می توانیم یک سری یا همه عوارض را انتخاب کنیم .
Put
: edit C road 1
: ef arc
: sel [All / many ]
: put road 2
دستوراتی که برای انتخاب عوارض هستند :
: select
: a select
: n select
: re select
: un select
دستور delete برای پاک کردن عوارضی را که می کشیم یا select می کنیم استفاده می شود و دستور un delete را برای باز گرداندن حذفیات درست بعد از دستور delete استفاد ه می نمائیم.
مراحل ویرایش کمانها :
۱- نوع عوارضی را که می خواهیم ویرایش کنیم باید مشخص شود .
۲- کمانهایی را که مورد ویرایش قرار می گیرند را انتخای می کنیم .
۳- تلورانسهای مورد نظر را انتخاب می کنیم .
۴- با دستورات زیر عملیات ویرایش را انجام می دهیم .
با دستور split بر روی هر جای کمان که کلیک کنیم آن کمان را به دو قسمت تقسیم میکند . با دستور reshape برای تغییر شکل یک قسمت از کمان انتخابی بکار می رود .
با دستور un split می توان نقاط pseudo/rode را حذف نمود .
دستور vertex add برای اضافه کردن یک راس به یک کمان می باشد .
دستور spline دو کار انجام می دهد ۱- smoothing ۲- generalize
که بستگی به حداقل فاصله vertex ها دارد . ( grain )
Grain) : حداقل فاصله بین vertex ها )
اگر grain را زیاد بدهیم یک سری نقاط حذف می شود
شرایط قابل استفاده بودن اطلاعات مکانی :
۱- عارضه ای از قلم نیفتاده باشد
۲- عارضه ای اضافی ، وارد نشده باشد
۳- هر عارضه ای سر جای خودش باشد
۴- Arc ها در محل اتصال خطوط به هم وصل باشند .( under shoot /over نداشته باشد)
۵- پلی گون ها فقط دارای یک label باشد .
در کار با نرم افزار Arc info به چند نکته باید توجه کنیم :
– دستور build برای هر سه نوع عارضه ( نقطه ای ،خطی ، پلی گون ) استفاده می شود .
– برای عوارزض نقطه ای نمی توانیم از دستور clean استفاده کنیم .
– زمان اجرای build سریعتر است چون خطا ها را حذف نمی کند .
– دستور clean امکان node گذاری را در محل تقاطع ها را به ما می دهد .
DIGIT کردن :
دو روش digit کردن داریم :
۱- روش descrete « در این روش در هنگام digit کردن عوارضی را که با هم تقاطع دارند با snap دقیقاً روی هم منطبق می کنیم .»
۲- روش spaghetti « این روش ( که راحتتر است ) بدون snap عوارض را با یکدیگر قطع می دهد و بعداً باید خطای ایجاد شده را حذف نمود . ( یعنی خطاهای over shot , under shot ایجاد می شود .»
Descrete Spaghetti روش دیجیتایز
نوع عارضه
build build نقطه
Build (line) clean
Build (line) خط
Build clean پلیگون
برای کنترل خطاهای توپولوژی در محیط Arc موارد زیر را باید انجام دهیم :
۱- مشخص کردن dangle node و pseudo node [Arc] node errors
۲- خطاهای label گذاری را نیز مشخص می کند [Arc] label errors
انجام پروژه :
پروژه ای را که قبلاً در Arc view کار کرده بودید و دارای خطوط ، پلی گونهای متعدد و نقاط زیادی بود را در این نرم افزار برای ایجاد توپولوژی فراخوانی کردیم ( با استفاده از دستور [Arc] shape Arc ) و با دستورات ذکر شده توپولوژی فایل مربوطه ا ایجاد نمودیم .
سپس با استفاده از دستور[Arc] node errors نقاط اشتباه را مشخص کرده تصحیح نمودیم و ب استفاده از دستور [Arc] label errors موارد خطا را در اطلاعات توصیفی و label ها مشخص کرده و ویرایش نمودیم .
پ.ن: بنده خودم اطلاعات زیادی در مورد نرم افزار های نقشه برداری ندارم باید به بزرگی خودتون ببخشید