منابع کنکور کارشناسی ارشد معماری در سال ۱۳۹۰
مقدمه:
پیشینه معماری ایران به حدود ۱۰۰۰ سال پیش از اسلام میرسد و پس از ظهور این دین نیز تاکنون شاهد بیش از ۱۴۰۰ سال معماری ایرانی- اسلامی هستیم. از قدیمالایام معماری ایران دارای دو نظام کلی آموزش بوده است. یکی از این دو، نظام آموزش سنتی معماری است، که ریشه در قرون و اعصار دارد و انتقال اطلاعات و مفاهیم در ان بهصورت سینه به سینه، مدیدی و مدادی انجام پذیرفته است و نظام دوم، با ظهور مدارس معماری در ایران و تحت عنوان نظام آموزشی آکادمیک و کلاسیک بوجود آمده است. اهمیت بازشناسی آموزش معماری در کشور نیز آنجا بیشتر جلوه مینماید، که غالباً در مقام مقایسه معماری و معماران معاصر با معماری و معلمان گذشته بر میآییم. این در حالی است که معمار معاصر را محصول آموزش دانشکدههای معماری امروزی و معمار گذشته را حاصل آموزش سنتی معماری میپنداریم.
گرایشها و ابعاد مختلف این رشته درکارشناسی ارشد
رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایشهای معماری-معماری، معماری-منظر، تکنولوژی معماری، معماری-انرژی، معماری-مرمت بناها و بافتهای تاریخی و معماری-مدیریت پروژه و ساخت و …است.
معماری-معماری
در این گرایش در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان کارشناسی که با مبانی طراحی و درک فضا و نحوهی تلفیق جنبه هنری طراحی پروژههای مختلف، با مسائل فنی آشنا شده و چند پروژه طراحی کردهاند، حال در مقطع ارشد به صورت حرفهای نحوهی برخورد و کاربرد مبانی نظری را در پروژههای مختلف، تجربه میکنند.
تواناییهای لازم برای ادامه تحصیل در این رشته:
معماری رشتهای به قدمت تمدن بشری است و در قرن اخیر در دانشکدههای هنر سراسر دنیا آموزش معماری صورتی نو بهخود گرفته است. معماری رشتهای مابین هنر و فن است و تأکید بر قسمت هنری یا قسمت فنی آن در دانشکدههای مختلف متفاوت است. دانشجوی معماری باید در کنار داشتن تجسم قوی و سلیقهی هنری، از درکی عمیق از ایستایی و هندسه نیز برخوردار باشد. در کنار آن آشنایی با علوم اجتماعی، فلسفه، تاریخ و… نیز برای دانشجویان در ادامه تحصیل مورد نیاز است. دانشجویان باید در خلق فضاهای مطلوب با توجه به ویژگیهای هر پروژه مهارت کافی داشته باشند و توانایی ارائه و به تصویر کشیدن این فضاهای ذهنی را کسب کرده باشند که این خود درک عمیقی از فضای سه بعدی و پرسپکتیو را طلب میکند. در مقطع کارشناسی ارشد، مبانی نظری و نحوه استفاده و طراحی بر اساس مبانی نظری و فلسفی مورد تأکید قرار میگیرد. لذا از فارغالتحصیلان این مقطع انتظار میرود تا مبانی نظری آموخته شده را به خوبی در حرفه و محیط کار به مرحله اجرا بگذارند.
چه کسانی برای ادامه تحصیل در این رشته اقدام نکنند !
ورود به دورهی کارشناسی ارشد معماری به کسانی که مدرک کارشناسی آنها غیر از معماری است توصیه نمیشود چراکه در دوره ارشد با فرض توانایی بالای دانشجویان به طراحی معماری و درک فضا، بیشتر کار بردن مبانی و مفاهیم معماری (که فرد پیش از این آموخته) مورد تاکید قرار میگیرد.
زمینههای اشتغال:
نیاز به فارغالتحصیلان معماری-معماری در سطح کشور از کارفرمایان خصوصی در پروژههای کوچک و بزرگ تا کارفرمایان دولتی (فرمانداریها، استانداریها، شهرداری، وزارتخانهها) در پروژههای عظیم متغییر است. اگرچه در سالهای اخیر شاهد افزایش چشمگیر ظرفیت پذیرش دانشجویان معماری و ایجاد این رشته در دانشگاههای مختلف بودهایم اما نیاز شدید کشور در بخش ساخت و ساز و کمبود ساختمانهای مختلف به ویژه بناهای مسکونی، بازار این رشته را پر رونق کردهاست.
فارغالتحصیلان در رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد توانایی طراحی پروژههای مختلف از مقیاسهای متفاوتی نظیر مسکونی، تجاری و فرهنگی تا پروژههای بزرگ در مقیاس شهری چون طراحی فرودگاه، استادیوهای ورزشی، برجهای مسکونی و اداری و … را دارند. به دلیل ویژگیهای مختلفی که در این رشته وجود دارد و درگیری آن با موضوعاتی چون جامعهشناسی، فلسفه، هنرهای تجسمی و .. فارغالتحصیلان این رشته به حوزههای مختلف هنری دیگر نیز اشراف دارند. در حقیقت مهندس معماری در تیمهای طراحی پروژههای معماری به عنوان عامل ارتباطی تخصصهای مختلف و هدایت کننده گروه طراحی فعالیت میکند و بر جنبههای مختلف هنری و فنی هر پروژه کاملا مسلط است. به همین دلیل این متخصصان معمار هستند که خالق اصلی بناها و فضاهای شهریاند. اگرچه در هر پروژه متخصصان دیگری چون عمران، تاسیسات و … نیز حضور دارند.
جدول گرایش ها و ضرایب مجموعه معماری
گرایش ها و ضرایب(سراسری)
مواد امتحانی و ضرایب |
|||||||
گرایش ها |
زبان عمومی و تخصصی |
دروس فنی ساختمان |
دروس تاریخ و مبانی نظری |
درک عمومی معماری منظر |
پروژه عملی طراحی (اسکیس معماری) |
پروژه عملی طراحی |
|
مهندسی معماری |
۲ |
۳ |
۲ |
۳ |
۱ |
۵ |
۰ |
۲ |
۱ |
۲ |
۱ |
۳ |
۰ |
۵ |
|
معماری اسلامی |
۲ |
۲ |
۲ |
۲ |
۱ |
۵ |
۰ |
مطالعات معماری ایران |
۲ |
۳ |
۲ |
۳ |
۱ |
۰ |
۰ |
بازسازی پس از سانحه |
۲ |
۳ |
۲ |
۳ |
۱ |
۵ |
۰ |
معماری داخلی |
۲ |
۳ |
۲ |
۳ |
۱ |
۵ |
۰ |
ظرفیت مجموعه معماری (سراسری)
گرایش ها |
روزانه |
شبانه |
بینالملل |
غیر انتفاعی |
||||
تهران |
شهرستان |
تهران |
شهرستان |
تهران |
شهرستان |
تهران |
شهرستان |
|
مهندسی معماری |
۹۸ |
۵۷ |
۱۹ |
۲۳ |
۱۵ |
۱۵ |
– |
۱۵ |
معماری منظر |
۲۳ |
– |
۷ |
۱۲ |
– |
– |
– |
– |
معماری اسلامی |
– |
۱۵ |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
۱۰ |
۱۰ |
– |
۲ |
– |
– |
– |
– |
|
۱۰ |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
|
– |
۷ |
– |
۷ |
– |
– |
– |
– |
مجموعه معماری
دوره |
کد محل تحصیل |
نام دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی محل تحصیل |
ظرفیت نیمسال |
ملاحظات |
|
اول |
دوم |
||||
۱۳۵۲- مهندسی معماری (کد گرایش ۱) |
|||||
روزانه |
۸۱۴۳ |
دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) – قزوین |
۶ |
– |
|
روزانه |
۸۱۴۴ |
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی |
۱۰ |
– |
ویژه فرهنگیان رسمی و پیمانی آموزش و پرورش |
روزانه |
۸۱۴۵ |
دانشگاه تربیت مدرس |
۵ |
– |
گرایش طراحی منظر |
روزانه |
۸۱۴۶ |
دانشگاه تربیت مدرس |
۵ |
– |
گرایش فنی |
روزانه |
۸۱۴۷ |
دانشگاه تهران |
۸ |
– |
|
روزانه |
۸۱۴۸ |
دانشگاه زنجان |
۶ |
– |
|
روزانه |
۸۱۴۹ |
دانشگاه شهید بهشتی |
۲۰ |
– |
|
روزانه |
۸۱۵۰ |
دانشگاه شیراز |
۹ |
– |
|
روزانه |
۸۱۵۱ |
دانشگاه علم و صنعت ایران |
۱۰ |
– |
گرایش معماری پایدار- فاقد خوابگاه خواهران و متأهلین |
روزانه |
۸۱۵۲ |
دانشگاه علم و صنعت ایران |
۱۰ |
– |
گرایش معماری فضاهای آموزشی و فرهنگی- فاقد خوابگاه خواهران و متأهلین |
روزانه |
۸۱۵۳ |
دانشگاه علم و صنعت ایران |
۱۰ |
– |
گرایش معماری فضاهای بهداشتی درمانی- فاقد خوابگاه خواهران و متأهلین |
روزانه |
۸۱۵۴ |
دانشگاه علم و صنعت ایران |
۱۰ |
– |
گرایش معماری فناوری- فاقد خوابگاه خواهران و متأهلین |
روزانه |
۸۱۵۵ |
دانشگاه علم و صنعت ایران |
۱۰ |
– |
گرایش معماری مسکن- فاقد خوابگاه خواهران و متأهلین |
روزانه |
۸۱۵۶ |
دانشگاه گیلان – رشت |
۱۰ |
– |
فاقد خوابگاه |
روزانه |
۸۱۵۷ |
دانشگاه هنر اصفهان |
۱۰ |
– |
خوابگاه خودگردان |
روزانه |
۸۱۵۸ |
دانشگاه هنر تهران |
۷ |
– |
محل تحصیل کرج |
روزانه |
۸۱۵۹ |
دانشگاه یزد |
۹ |
– |
|
شبانه |
۸۱۶۰ |
دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)- قزوین |
۴ |
– |
|
شبانه |
۸۱۶۱ |
دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)- قزوین |
۵ |
– |
شیوه آموزش محور |
شبانه |
۸۱۶۲ |
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی |
۳ |
– |
فاقد خوابگاه |
شبانه |
۸۱۶۳ |
دانشگاه تهران |
۸ |
– |
فاقد خوابگاه |
شبانه |
۸۱۶۴ |
دانشگاه شیراز |
۱ |
– |
|
شبانه |
۸۱۶۵ |
دانشگاه علم و صنعت ایران |
۲ |
– |
گرایش معماری پایدار- فاقد خوابگاه |
شبانه |
۸۱۶۶ |
دانشگاه علم و صنعت ایران |
۲ |
– |
گرایش معماری فضاهای آموزشی و فرهنگی – فاقد خوابگاه |
شبانه |
۸۱۶۷ |
دانشگاه علم و صنعت ایران |
۲ |
– |
گرایش معماری فناوری- فاقد خوابگاه |
شبانه |
۸۱۶۸ |
دانشگاه علم و صنعت ایران |
۲ |
– |
گرایش معماری مسکن- فاقد خوابگاه |
شبانه |
۸۱۶۹ |
دانشگاه گیلان – رشت |
۵ |
– |
فاقد خوابگاه |
شبانه |
۸۱۷۰ |
دانشگاه هنر اصفهان |
۲ |
– |
فاقد خوابگاه |
شبانه |
۸۱۷۱ |
دانشگاه هنر تهران |
۳ |
– |
محل تحصیل کرج |
شبانه |
۸۱۷۲ |
دانشگاه یزد |
۳ |
– |
|
غیرانتفاعی |
۸۱۷۳ |
موسسه غیرانتفاعی روزبهان – ساری |
۱۵ |
– |
|
بینالملل |
۸۱۷۴ |
دانشگاه تهران |
۱۵ |
– |
محل تحصیل واحد بینالمللی واقع در جزیره کیش |
بینالملل |
۸۱۷۵ |
دانشگاه گیلان – رشت |
۱۵ |
– |
محل تحصیل واحد بینالملل دانشگاه واقع در منطقه آزاد بندر انزلی – فاقد خوابگاه |
۱۳۵۲- معماری منظر (کد گرایش ۲) |
|||||
روزانه |
۸۱۷۶ |
دانشگاه تهران |
۷ |
– |
|
روزانه |
۸۱۷۷ |
دانشگاه شهید بهشتی |
۱۶ |
– |
|
شبانه |
۸۱۷۸ |
دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)- قزوین |
۶ |
– |
|
شبانه |
۸۱۷۹ |
دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) – قزوین |
۶ |
– |
شیوه آموزش محور |
شبانه |
۸۱۸۰ |
دانشگاه تهران |
۷ |
– |
فاقد خوابگاه |
۱۳۵۲- مهندسی معماری اسلامی (کد گرایش ۳) |
|||||
روزانه |
۸۱۸۱ |
دانشگاه هنر اسلامی تبریز |
۱۵ |
– |
فاقد خوابگاه |
۱۳۵۲- مطالعات معماری ایران (کد گرایش ۴) |
|||||
روزانه |
۸۱۸۲ |
دانشگاه شهید بهشتی |
۱۰ |
– |
|
روزانه |
۸۱۸۳ |
دانشگاه هنر اصفهان |
۱۰ |
– |
خوابگاه خودگردان |
شبانه |
۸۱۸۴ |
دانشگاه هنر اصفهان |
۲ |
– |
فاقد خوابگاه |
۱۳۵۲- بازسازی پس از سانحه (کد گرایش ۵) |
|||||
روزانه |
۸۱۸۵ |
دانشگاه شهید بهشتی |
۱۰ |
– |
|
۱۳۵۲- معماری داخلی (کد گرایش ۶) |
|||||
روزانه |
۸۱۸۶ |
دانشگاه هنر تهران |
۷ |
– |
محل تحصیل کرج |
شبانه |
۸۱۸۷ |
دانشگاه هنر تهران |
۳ |
– |
محل تحصیل کرج |
گرایش ها و ضرایب مجموعه معماری (آزاد اسلامی )
گرایش |
مواد امتحانی |
||||
زبان تخصصی |
اطلاعات عمومی تاریخ و معماری |
مبانی نظری معماری |
سنجش و توانایی طراحی (اسکیس) |
دانش فنی معماری |
|
مهندسی معماری |
۲ |
۲ |
۲ |
۴ |
۲ |
منابع پیشنهادی مطالعاتی :
تنظیم شرایط محلی
– سیستمهای غیرفعال خورشیدی – نوشته ادوارد مازاریا
– جزوات اساتید دانشگاه تهران
– طراحی اقلیمی – دکتر قبادیان
– مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
– اقلیم و معماری، مهندسی مرتضی کسمایی
– مقاالات منتشر شده سازمان انرژیهای نوایران (سانا)
– بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران – دکتر قبادیان
تأسیسات
– تقوی فر، محسن، روشنایی فنی و تأسیسات الکتریکی، صفار: اشراقی، تهران، ۱۳۸۵
– شجاعیان، شاهرخ، راهنمای طرح و بهرهبرداری از تأسیسات الکتریکی، شهید حسین فهمیده، اصفهان، ۱۳۸۶
– طباطبایی، سید مجتبی، محاسبات تأسیسات ساختمان، روزبهان،تهران، ۱۳۸۲
– تائو، ویلیام، جانیس، ریچارد، تأسیسات مکانیکی و برقی ساختمان، افضلی، محمدرضا، کتب دانشگاهی، تهران، ۱۳۸۵
– جرجانی، عبیدالله، نقشه کشی ساختمان تأسیسات ساختمان (الکتریکی، مکانیکی)، وزارت آموزش و پرورش، نقش نیزار – ایران مصور، تهران، ۱۳۸۶٫
تاریخ معماری (جهان، معاصر، اسلامی)
۱- آشنایی با معماری جهان، محمد ابراهیم زارعی
۲- معماری ایران، آسیه جوادی
۳- هنر در گذر زمان، هلن گاردنر
۴- تاریخ تمدن، ویل دورانت
۵- معماری ایران، آرتور اپهام پوپ
۶- معماری و شهرسازی در قرن بیستم، لامپونیانی، ترجمه لادن اعتضادی
۷- مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب، وحید قبادیان
۸- از زمان معماری، منوچهر مزینی
۹- معماری اسلامی نوشته پروفسور رابرت هیلن بروند ترجمه دکتر ایرج اعتصام، تاریخ مهندسی در ایران پروفسور مهدی فرشاد، فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران نوشته دکترحسین سلطان زاده
مبانی نظری معماری
۱-پی یرفون مایس، نگاهی به مبانی معماری، دکتر سیمون آیوازیان، تهران، انتشارات دانشگاه
۲-چینگ فرانسیس، فرم، فضا، نظم، زهره قراگزلو، تهران انتشارات دانشگاه
۳-فلامکی، منصور، ریشهها و گرایشهای نظری معماری، تهران، مؤسسه نشر فضا
۴-دکتر معماریان، غلامحسین، سیری در مبانی نظری معماری، تهران، نشر سروش دانش
۵-دنیس آوندیس، مبادی سوادی بصری، مترجم مسعود سپهر، تهران، انتشارات سروش
۶-پیرنیا، محمدکریم، سبک شناسی معماری، تهران، نشر معمار، پژوهنده
۷-آنتونی سی، آنتونیا دس، بوطیقای معماری، ترجمه احمدرضا آی، تهران،نشر سروش
درک عمومی معماری
۱- اقلیم و معماری (کسمایی)
۲- شناخت اقلیمی ابنیه سنتی ایران (وحید قبادیان)
۳- جزوه تنظیم شرایط محیطی (دکتر حریری (دانشگاه تهران))
۴- جزوه تنظیم شرایط محیطی (دکتر قبابکلو (دانشگاه تهران)
۵- سبک شناسی معماری ایران (دکتر پیرنیا)
۶- روستاهای ایران (اکبر زرگر)
۷- زیبایی شناختی در معماری (یورگ گورتر)
۸- معماری، فرم، فضا، نظم (دی.کی.چنگ)
۹- مبادی سواد بصری
۱۰- مقالات و مطالب متنوع چاپ شده در مجلات هنرهای زیبا و صفه
۱۱- کتاب مفاهیم پایه در معماری
۱۲- اطلاعات معماری نویفرت
درک عمومی معماری منظر
– منصوری، امیر، زیباشناسی باغ ایرانی، مجله باغ منظر، شماره ۳
– ابوالقاسمی، لطیف، هنجار باغ ایرانی، مجموعه مقالات معماری و شهرسازی ایران (ارگ بم) جلد ۲
– جوادی، شهره، ۱۳۸۲، منظرهپردازی از سفالگری ایران،فصلنامه باغ نظر شماه ۱
– آبادی، ۱۳۸۵، ویژهی سیما، منظر شهری، شماره ۵۳
– ماتلاک، جان، ل، آشنایی با طراحی محیط منظر، جلد اول، سازمان پارکها و فضای بزرگ شهر تهران- ۱۳۷۹
– ویلبر، دونالد، ۱۳۴۸، باغهای ایران و کوشکهای آن
– روحانی، غزاله، طراحی باغ و پارک
– نعیما، غلامرضا، ۱۳۸۶، باغهای ایران، انتشارات پیام- ایران بهبهانی، هما، جزوه درسی دانشگاه تهران، معماری همراه با طبیعت
مصالح ساختمانی
۱- مصالح ساختمانی احمد حامی
۲- مصالح ساختمانی سام فروتنی
۳- مصالح ساختمانی سیاوش کباری
ایستایی
ایستایی و فن ساختمان مجموعه کتب گلابچی- مجموعه کتب مهندس بدیعی
دکتر حسن ستاری ساربانقلی
دستت درد نکنه مهندس، اطلاعات خوبی بود
خواهش میشه مهندس ونایی
سلام.گفتید که ورود به دورهی کارشناسی ارشد معماری به کسانی که مدرک کارشناسی آنها غیر از معماری است توصیه نمیشود ….در صورتی که قبل از آزمون در کلاس های مربوط به معماری شرکت کنیم و از نظر عملی مشکلی نداشته باشیم هم اینطوره؟
سلام جناب جهان بیشتر به توانایی های شخصی شما مرتبط هست