
با ۹۰۰ هزار راننده کامیون مواجهیم که۸۰ درصدشان مالک ماشین خود هستند/ باید کامیون دارها در قالب چندشرکت بزرگ فعال شوند
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه شرق نوشت:
مسئله حملونقل و اعتصاب در ایران چیست؟ آیا پایینبودن نرخ کرایهها است؟ آیا گرانی لوازم یدکی و لاستیک یا افزایش هزینههای بیمه و سوخت است یا ساختار «راننده-مالکیتی»؟ آیا مشکل از شرکتهای حملونقل و دلالان است یا نبود توازن حملونقل جادهای و ریلی؟
در شماری از کشورها امور حملونقل به شرکتهای بزرگ (حداکثر تا ۱۰ شرکت) سپرده میشود. رابطه مالکیتی راننده با کامیون قطع شده و بارِ پیداکردن بار از دوش او برداشته میشود و بهاینصورت دست واسطهها کوتاه میشود. اما در ایران، بار منفعت به جیب واسطه میرود و بار گرانِ غم بر دل رانندهای که «بارکشیده» جفاست، تحمیل میشود. ازاینرو همواره در انتظار است تا با فریاد اعتصاب، بگسلد این رشته ز هم. ناقهاش به زیر محمل نمیرود و جنگ اعصاب و اعتصاب برمیآورد.
در سال ۱۴۰۴، تعداد کامیونهای فعال در ایران حدود ۴۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار دستگاه، شمار رانندگان کامیون حدود ۹۰۰ هزار نفر و ظرفیت حمل بار سالانه در ایران چند برابر بیشتر از بار موجود برآورد شده است.
حدود ۸۰ درصد کامیونها در مالکیت شخصی است؛ برخلاف ترکیه.. ... ادامه مطلب