ثبت جهانی فرش دوروی ابریشم خراسان شمالی در دست اقدام است


علی مستوفیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر خاطر نشان کرد: نیاز به عزم استانی جدی جهت اخذ از سهمیه کشوری در سال‌های آینده برای ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو استفاده کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل و شاخص‌های انتخاب مقاصد سفر آثار ثبت شده در فهرست یونسکو است، افزود: خراسان شمالی نیز با ثبت کاروان‌سرای رباط قلی به‌عنوان یک اثر غیرمنقول در فهرست جهانی یونسکو می‌تواند به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب شود.

وی در ادامه افزود: در همین راستا پرونده فنون و مهارت بافت قالی دورو ترکمن در منطقه جرگلان که در فهرست ناملموس کشور نیز به ثبت رسیده، برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو پیشنهاد شده است.

مستوفیان گفت: در این خصوص مکاتبات لازم با دستگاه‌های ذی‌ربط، برگزاری جلسه با موزه فرش ایران، مستندسازی، حفاظت، استفاده از ظرفیت‌های نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی صورت‌گرفته و آمادگی خود را برای اینکه این اثر ظرفیت لازم را برای ثبت جهانی دارد اعلام کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی بیان کرد: شهرستان رازوجرگلان خاستگاه فرش دوروی ترکمنی در کشور است و این فرش منحصربه‌فرد که طرف‌دارانی از اقصی نقاط کشور و جهان دارد، ظرفیتی عظیم برای توسعه ظرفیت گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید